مجله نماوا، ساسان گلفر «برا با آتش، بازی میکنیم؟را دستمان را روی اجاق میگذاریماگر میدانیم این کار دردناک است؟» پرسش ترانهای با عنوان «رساتر از واژگان» که در پایان فیلم «ی ک میشود، سؤالی خوانده میشود که تقریباً هر هنرمندی در مقاطعی یا لااقل یک مقطع از زندگیاش از خود پرسیده میشود و میپرسد. فقط، …
منبع :
درباره «تیک، تیک…بوم!» / سکوت با مرگ برابر است
درباره «تیک، تیک…بوم!» / سکوت با مرگ برابر است https://ijmarket.com/blog/درباره-تیک،-تیکبوم-سکوت-با-مرگ-ب/ ایجی مارکت Thu, 20 Jan 2022 15:52:49 0000 فیلم و هنر https://ijmarket.com/blog/درباره-تیک،-تیکبوم-سکوت-با-مرگ-ب/
مجله نماوا، ساسان گلفر «برا با آتش، بازی میکنیم؟را دستمان را روی اجاق میگذاریماگر میدانیم این کار دردناک است؟» پرسش ترانهای با عنوان «رساتر از واژگان» که در پایان فیلم «ی ک میشود، سؤالی خوانده میشود که تقریباً هر هنرمندی در مقاطعی یا لااقل یک مقطع از زندگیاش از خود پرسیده میشود و میپرسد. فقط، …
منبع :
درباره «تیک، تیک…بوم!» / سکوت با مرگ برابر است
مجله نماوا، ساسان گلفر
«برا با آتش، بازی میکنیم؟
را دستمان را روی اجاق میگذاریم
اگر میدانیم این کار دردناک است؟»
پرسش ترانهای با عنوان «رساتر از واژگان» که در پایان فیلم «ی ک میشود، سؤالی خوانده میشود که تقریباً هر هنرمندی در مقاطعی یا لااقل یک مقطع از زندگیاش از خود پرسیده میشود و میپرسد. فقط، هنرمندانی که از خود این را میپرسند. هر دانشمند، اندیشمند، کارآفرین، مصلح اجتماعی … هر انسانی که بهترین نیتها را دارد میخواهد قدمی کوچک در متفاوت با انبوه اطرافیانش بردارد و برچسب وصلهی ناجور و ناهنجار میخورد، روزی به ناچار با چنین احتمالی روبرو می شود.
جاناتان لارسون (اندرو گارفیلد) قهرمان فیلم «ک ک ک ک محصول ۲۰۲۱ شبکهی نتفلیکس این پاسخ را هم از دوستی میگیرد که سعی کنید همرنگ جماعت نگه دارید: «گ ت م م» اتاق میشینی تویی نشیمن خونهت و موزیکال مینویسی. و ه جنگلهای بارونی را نجات نمیدی!»
«آه، چرا در این خیابانهای خطرناک
نراقی نمی افروزیم؟
پیش از آن که حقیقت بر ما روشن شود
تصادف میکنیم؟»
عمر نبوغ کوتاه است و وقتی برای خلاقیت نمانده است. قهرمان فیلم «تیک، تیک… بوم!» دائم با زمان کلنجار میرود. خ ش گ ز ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا با این حال همینگونه زندگی کردن را
«قفس یا بال
تدام را میدهی؟
از پرندگان بپرس
عزیزم، ترس یا عشق؟
جواب را نگو
رارار رساتر از واژگان است. »
بند آخر این بخش است که عنوان ترانهای فیلم «تیک، تیک… بوم!» از آن گرفته شده و ضربالمثلی معادل «دوصد گفته چون نیمکردار نیست» در زبان فارسی، از مفهوم فلسفی و معنایی آن در زندگی قهرمان داستان -یک شخصیت واقعی و از نوابغ ترانه سرایی نمایشهای موزیکال دهه 1990 آفبرادوی- فراتر میرود. کنش یک هنرمند آهنگساز یا ترانهسرا نتهای موسیقی است و هر ضرب موسیقی حرکت زندگی است. به همین دلیل است که در میانهی فیلم، اندرو گارفیلد را در مقابل شعاری میبینیم که ظاهراً پش. برای جاناتان لارسون خالق نمایشهای «سوپربیا»، «تیک، تیک… بوم!» و «اجاره» (برندهی جوایز پولیتزر و تونی) دست از قلم کشیدن به معنای مرگ بود. داستان هایی که برای استیون سوندهایم (که نقش او را در فیلم بردلی ویتفورد بازی می کند) خالق «داستان وست ساید»، «سوئینی تاد» و «به درون جنگل» که چند روز پس از اکران افتتاحیه این فیلم از دنیا رفت، سرودن به معنای آن است. جاودانگی بود.
ضرورت بیانگری و حرکت فقط مختصر هنرمند ترانهنویس نیست. زندگی واقعی بازیگران هم در همین کنشهای کوچک روی صحنه یا جلوی دوربین زندگی تعریف میشود. زندگی بازیگران نمایشهایی که گوشههایی از آنها در فیلم میبینیم و همینطور بازیگران فیلم ز ساخته شده است. همچنین در همین لحظههای حرکت است. چه بازیگران واقعی نمایش های موزیکال که در صحنه های نمایش این فیلم بازی کرده اند و بسیاری از مشاهیر دنیای برادوی و افبرادوی که در نقش های کوچک افتخاری (کامئو) این فیلم ظاهر شده اند و مخصوص چند نفر از آنها را در سکانس موسوم به «یکشنبه» در غذاخوری میبینیم. و چه اندرو گارفیلد با اتکا به آواز خواندن برای اولین بار در یک فیلم موزیکال بازی کرد و یک سال تمرین گل برای این فیلم را با جایزه دنگلوب و نامزدی برای جایزه اتحادیه بازیگران و جوایز متعددان و انجمن های سینمایی گرفت.
“دوستت دارم!” اولین فیلم بلند سینمایی lin-مانوئل میراندا (متولد 1980 در نیویورک) نمایشنامه نویس، بازیگر، خواننده و ترانه سرای برنده ای جوایز متعدد پولیتزر، لارنس الیویر، تونی، گرمی و پرایمتایم امی است که پیش از این فیلم در سینما بیشتر به عنوان صداپیشه یا بازیگر فیلم می باشد. “مری پاپینز بازمیگردد” یا نویسنده و آهنگساز و بازیگر فیلمهایی مانند او با کمک دو تدوینگر این فیلم، مایرون کرستین و اندرو وایزبلوم و با اتکا به همراه دیالوگنویسی و ترانه سرایی خودش و بازیگران توانا مانند ونسا هاجنز، روبین د هسوس، آلکساندرا شیپ و جاشوا شیوه های هنری هارمونیک-کنترپوانتیک های بهفردی را در آمیختن دیال. بازیگران با نمایش تکنفرههای روی صحنه و نمایشهای موزیکال اجرا شده در صحنه و لحظههای موزیکال سینمایی در په ظمتر نظیری برای آن در میان موزیکالهای متعارف میتوان پیدا کرد.
میراندا در خلال داستان زندگی واقعی آهنگساز و ترانه سرایی که به درد می خورد و با تحمل انواع کموکسری های زندگی و در اوج ناامیدی می تواند نام خود را به عنوان یکی از پیشگامان و عوامل تحول عرصه ای نمایش صحنه های ماندگار کند، نقبی هم به شرایط سیاسی و اجتماعی کشورش در سال های سال. ای قرن بیستم میزند و زندگی در جنگل کلانشهر را به نقد میکشد.
«برا باید سعی کنیم بهترین باشیم
وقتی میآیم آسه برویم و آسه بیاییم و باز هم داشتهایم؟
را سر تکان تا رئیس را میبینیم
وقتی هر کاری که می کند خطاست؟
برا جاده را هموار کنیم
وقتی مسیر کهنه و فرسوده
ایمن و جذاب به نظر میرسد؟
وونه وقتی در سفریم
ترس و زبونی را ببینیم
و جلوی خودمان را بگیریم تا نجنگیم؟
قفس یا بال
تدام را میدهی؟
از پرندگان بپرسعزیزم ، ترس یا عشق؟
جواب را نگو
ررار رساتر از واژگان است
به بهایی باید پرداخت
تا یک نسل بیدار شود؟
مونه میتوانید یک نفر را
بین برخاستن و پرواز کردن وادار کنید؟
اگر بیدار نشویم
و بقیه دنیا هم همینطور
دنیا پیشانی ما را به خاک میمالد
و ما درمانده از خود میپرسیم چرا، چرا؟
برا با آنکه دوست داریم، میمانیم
در حالی که ته دل میدانیم
یکجای کار درست نیست؟
ترا می توانم
دوزخ را تحمل کنیم
برای امرار معاش چه کار می کنی؟
آیا از رهبرانی پیروی می کنیم که کارشان را بلدید؟
لرا لازم است فاجعه اتفاق بیفتد تا انقلاب را شروع کنیم؟
اگر ما خیلی آزادیم، به من بگو چرا؟
یک نفر به من بگوید چرا
خون اینهمه آدم ریخته می شود؟
قفس یا بال
تدام را میدهی؟
از پرندگان بپرس
عزیزم، ترس یا عشق؟
جواب را نگو
رارر رساتر از… رساتر از… رساتر از… »
(ت ت ت ت ت ر ر آن س س م م م م ۱۹۹۶ ۱۹۹۶ ۱۹۹۶ ۱۹۹۶ ۱۹۹۶ ۱۹۹۶)
«ک ک ک و و و و و و! در نماوا
منبع :
درباره «تیک، تیک…بوم!» / سکوت با مرگ برابر است